Mieszkańcy Koronowa od 100 lat walczą o 8 km torów do Bydgoszczy
Fragment wypowiedzi dostępny na: https://wideo.pap.pl/pap-media,101/matysiak-mieszkancy-koronowa-100-lat-walcza-o-8-km-torow-do-bydgoszczyfragment,79661
Premier Donald Tusk w poniedziałek na konferencji "Polska. Rok przełomu" poinformował m.in. o inwestycjach w polską kolej, które mają sięgnąć 180 mld zł do roku 2032. Jak stwierdził, inwestycje w kolej umożliwią budowę pierwszej elektrowni jądrowej i pozwolą na obsługę przeładunków w polskich portach morskich.
Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym w środę w Studiu PAP pytana o skalę kolejowych inwestycji powiedziała, że kwota 180 mld zł robi wrażenie. Jednocześnie poinformowała, że skierowała do Ministerstwa Infrastruktury interpelację, w której zapytała o dokładny podział pieniędzy na konkretne projekty i lata oraz planowane źródła finansowania tych inwestycji.
"Złożyłam w tej sprawie interpelację, bo generalnie mam ograniczone zaufanie do słów pana premiera. Zdarzało się już, że wielokrotnie mówił rzeczy, które potem nie miały pokrycia w faktach" - zaznaczyła.
Posłanka Razem pytana o wydatkowanie tych środków podkreśliła znaczenie zarówno CPK jak i Krajowego Programu Kolejowego. Jak dodała, odpowiednie kwoty powinny być też przeznaczone na modernizację istniejących odcinków oraz elektryfikację linii kolejowych. Zapowiedziała, że temat ten zostanie poruszony jeszcze w lutym podczas posiedzenia kierowanego przez nią parlamentarnego zespołu ds. walki z wykluczeniem transportowym
"Jednym z tematów będzie kwestia budowy 8 km linii kolejowej na linii między Koronowem a Bydgoszczą, co znacznie ułatwiłoby dostęp do transportu mieszkańcom właśnie z tego regionu. Tu ciekawostka. Mieszkańcy walczą o ten odcinek od 100 lat. Nie mogą się doprosić tego, żeby taki fragment linii kolejowej dobudować" - zaznaczyła.
Z innych potrzebnych inwestycji Matysiak wymieniła m.in. utworzenie drugiego toru na linii między Kutnem a Zgierzem, a także elektryfikację w województwie lubuskim. "Tam sieć jest niewystarczająco zelektryfikowana i trzeba przygotowywać składy spalinowe. To generuje znaczne opóźnienia. Nawet do 30 proc. dziennego rozkładu jazdy potrafiło +spadać+. Nie zawsze była komunikacja zastępcza" - podkreśliła posłanka.
Cała rozmowa pod adresem: https://www.pap.pl/aktualnosci/gosc-studia-pap-paulina-matysiak-kolo-poselskie-razem i na https://wideo.pap.pl/pap-media,101/matysiak-mieszkancy-koronowa-100-lat-walcza-o-8-km-torow-do-bydgoszczy,79660.
Adrian Kowarzyk (PAP)
amk/ par/ lm/